dinsdag 20 januari 2009

Losser groet Moskou - Willem Wilmink


In 1986 werd de Stichting Losser-Widnoje opgericht, met als doel het bevorderen van de vriendschap door het organiseren van ontmoetingen op allerlei terreinen. Willem Wilmink heeft hierover een prachtig gedicht geschreven.

Losser groet Moskou
Losser groet Moskou, wi-j riekt oe de haand,
Der ligt tussen Deenkel en Wolga een laand …
Ieleu hebt Lenin, Tolstoj, Pasternak,
Wi-j in Losser, wi-j hebt oonze Prik en Prak.

Losser groet Rusland en iedere Rus,
De Beekhoekse Steppe begroet de Kaukasus.
Russen en Tukkers, dee hebt noew nen baand
Van de Oeral tot an het Lutterzaand.

Wi-j bint nig bang veur de Russische beer:
De straaljagers vleegt ja veur niks hen en weer.
Wi-j krie-jt de rust op de aarde terug
Dankzij Losser, dee veurstad van Glanerbrug!
IN: Liedjes uit de Jozefstraat – Enschede, Van de Berg, 1987.

4 opmerkingen:

Aagje M zei

Ach,Willem Wilmink, die kon toch mooie gedichten schrijven, en nog in het Twents ook. Er is ook een gedicht over een eindexamenklas dat ik zo mooi vond. Mijn dochter had dat in een werkstuk gebruikt voor Nederlands en bij haar diploma-uitreiking las de docent het nog speciaal voor. Kan er nu alleen even niet opkomen. Morgen toch maar eens kijken of die bundel nog in de kast staat. Maar ik vrees het ergste gezien de enorme hoeveelsheid die uit die collectie is afgeschreven de laatste tijd.

Groet,
Aagje M

Diane zei

Ha Aagje,
ja, die man schreef echt fantastische gedichten. Ik ben groot fan van hem. En dit was weer zo´n mooie kans om een gedicht van hem op te nemen in mijn blog.
Met groet!
Diane

Aagje M zei

Ha Diane,

Ik heb het gedicht dat ik bedoelde deze week even opgezocht (de bundel was er nog gelukkig):

Uitreiking van de diploma's

Onder de meisjes menig stevig stuk
maar er zijn ook van die nog hele tere
onder de jongens veel in herenkleren
en allen, allen stralend van geluk

Niet langer meer gebukt onder het juk
van heel veel saais om uit het hoofd te leren
niemand zal ooit nog bij hen informeren
naar passé défini of overdruk

Maar 't is meteen ook de examenklas
die vol saamhorigheid en warmte was
waarvan men zich zo zorgeloos ontdoet.

Nu slaat voor 't laatst de grote schooldeur dicht,
en kijk, daar gaan ze: blij en doelgericht
een toekomst met veel heimwee tegemoet.

Voor ons dit jaar weer aardig toepasselijk. Onze jongste doet eindexamen VWO. Alhoewel, als hij slaagt (en anders ook trouwens) is hij er niet bij bij de diplomauitreiking. Meneer zit dan in Amerika met basketbal voor een paar wedstrijden en toeristische uitstapjes.

Groet,

Aagje M

Diane zei

Ha Aagje,

wat een prachtig gedicht. Mijn kinderen studeren beide al. Vooral die laatste zin...
Maar ik geef het meteen door aan een kennis van wie de dochter dit jaar ook eindexamen doet. Zal ze leuk vinden!

Met groet!
Diane