zaterdag 21 februari 2009

Hoe raakt een mens verzeild in Oeganda

Woensdag 25 februari vertrek ik naar Oeganda. Verschillende mensen vroegen zich af hoe iemand op het idee komt om daar naar toe te gaan met vakantie.
Laat ik eens bij het begin beginnen....
In 2006 vroeg Antek Olzanowski, directeur van Art.1 Overijssel, of de bibliotheek mede-organisator wilde zijn voor Afrika Mon Amour. Met Afrika mon Amour wil Hengelo, als Millenniumgemeente, zich richten op voorlichting over de Millennium Doelstellingen van de VN. Andere organisaties die deelnamen waren Platform Hengelo Mondiaal, het Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing, Het Debat Hengelo, de Wereldwinkel, COS Overijssel, Filmliga en Metropool. Verder werkten ook nog diverse (Hengelose) organisaties mee die projecten in Afrika steunen, zoals Stichting Kapini, SG Twickel met hun Ghana project, Pearl of Afrika, Manengouba, het Assink Lyceum en Child Care Afrika.
Een mooi evenement dus wij wilden als bibliotheek daar graag aan meewerken. In december 2007 heeft dit evenement voor de eerste keer plaatsgevonden, merendeels in de bibliotheek. Met een fantastische afsluiting; het optreden van Dobet Gnahoré in Metropool.

In september 2008 waren er diverse activiteiten rondom Pearl of Afrika in de bibliotheek, waaronder de presentatie van het boekje Typisch Oeganda van Kiki Noltes. Kiki Noltes en Marcel de Vries waren 2 jaar uitgezonden via de organisatie VSO. Dit is een internationale ontwikkelingsorganisatie die structurele hulp biedt in ontwikkelingslanden. Een foto-expositie van Olo Habers die hij gemaakt heeft tijdens zijn reis in Oeganda in het voorjaar van 2008.
Moses Isegawa is op bezoek geweest voor een lezing in de bibliotheek. Hij heeft jaren in Kampala gewoond.

De opbrengst van de boekverkoop van Bibliotheek Hengelo is geschonken aan de jeugdbibliotheek van het Kawampe Youth Centre in Kampala, waar Kiki werkte als vrijwilligster.
En .....in november 2009 wordt voor de tweede keer Afrika mon Amour georganiseerd, waaraan dit keer ook alle culturele organisaties in Hengelo aan meewerken.
Dus toen ik werd gevraagd of ik zin had om mee te gaan naar Oeganda om verschillende projecten te bezoeken in Kampala hoefde ik niet lang na te denken.
En zodoende ga ik met 6 mensen op reis: Antek, Simon, Jeannette, Aart, Wim en Janneke. (Nee, niet mijn dochter Janneke).

Nog meer redenen nodig??
Wat te denken vakantie in een prachtig land, met allemaal leuke mensen als reisgezelschap, mooie Karimojong en Masai, wilde dieren, natuurschoon, ……
En ja ... iets minder mooi is natuurlijk de geschiedenis en die enge ziektes. Maar voor dat laatste kun je gelukkig ingeënt worden en vieze zalfjes en pilletjes meenemen. En natuurlijk uit stilstaand water blijven. Uit stromend water trouwens ook …. zo´n drijvend boomstammetje kan zomaar een krokodil zijn. En die giraffes met hun prachtige ogen zal ik ook maar niet te diep in de ogen kijken.

Er verschijnt geregeld (automatisch, lange leve de techniek) een kort berichtje op deze blog zodat je kunt lezen waar we zijn. Als ik online kan komen dan schrijf ik uiteraard een post met de laatste nieuwtjes en verhalen.

7 opmerkingen:

Aagje M zei

He Diane,

dat is ook een manier om Uganda te bezoeken. Lijkt me een geweldige reis ook. Wel een hele andere invalshoek dan wij vorig jaar. Maar je zult zien, het is echt een mooi land, met prachtige mensen.

Ik wens je alvast een goede reis, kom maar thuis met veel mooie indrukken.

Groet,

Aagje M

Komen de Masai trouwens niet uit Kenia?

Diane zei

Ha Aagje,
Ja, ik heb er zin in. Afgelopen zaterdag nog weer lekker gegeten met de groep en het was weer heel gezellig.
Nu nog de laatste dingettjes voorbereiden en weg zijn we.
Ja, je hebt gelijk. De Masai wonen veelal in Kenia en Tanzania. We zouden oorspronkelijk nog naar Moroto gaan, op de grens van Kenia en daar Masai bezoeken. Dit gaat niet door omdat het daar onrustig is.
Met groet! Diane

ps dat berichtje met die video heb ik weggehaald. En jij zag het natuurlijk meteen ;)
Was vergeten dat dit gepland stond maar moest het nog bewerken.

annamijn zei

Hoi Diane,

Voor jullie allemaal een heel goede reis gewenst. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik ga je posts volgen. Ennuh doe voorzichtig bij de krokodillen!

Doei-doei,
AN

hafafluiter zei

Hallo Diane, ik zal zeker proberen je blog te volgen, ben heel benieuwd hoe het jullie daar vergaat.
Een heel goede reis gewenst, zonder ongelukken en 'gedoe' en leuk dat je in alle drukte nog aan ons denkt...

Peter zei

Hee Diane,

Nou, have fun in oeganda! En graag terugkomen zonder enge ziektes want we houden ons kantoor graag schoon ;-) Vergeet je niet je djembé mee te nemen: kun je een beetje communiceren met de natives; soort analoog poken! (waar heeft die man het over zullen mensen denken) Ik ga je blog trouw volgen en ik hoop dat je wat internetcafeetjes kunt vinden in het oerwoud.

groetjes Peter

Diane zei

Hoi Diane

een hele goede reis voor jullie allen. Ik hoop dat jullie een fantastische reis hebben, veel zien en natuurlijk ook gave gamedrives met veel wildlife. We wachten met spanning op je verhalen.

groetjes,
Diane

Diane zei

@ allen
ik zal voorzichtig zijn want ik wil jullie natuurlijk ook graag weerzien.
@Diane... ik zal de olifanten de groeten doen van jou. Of zouden Keniaanse olifanten nooit een oversteekje maken naar Oeganda ;)